Ця лекція аналізує поняття “інформаційна війна” та “кібер-війна” у контексті подій в Україні протягом останніх двох років – від Майданa до війни з Росією. Ці два поняття, які колись були абсолютно незалежними, нині зазнали значних модифікацій – аж до їх повного злиття. Цей процес розглядається на прикладі поведінки соціальної мережі Facebook як асамбляжа, у якому людський компонент в особі користувача, зрозуміло, присутній, але аж ніяк не є визначальним у порівнянні зi значущістю конфігурації фізичної інфрастуктури та влади алгоритма.
Платформа Facebook, звичайно, відіграла роль у процесі координування численних подій Майдана. Але Facebook залишається тим, чим вона є, комерційною компанією, прибуток якої залежить від праці користувача, утримання уваги якого є її основною метою. Ми торкнемося деяких стратегій Facebook, аналіз яких призводить до висновкy, що її так часто оновлюваний aлгоритм є не лише втіленням системи контролю контролю загалом і, зокрема, контролю свободи слова та доступу до інформації (новин, повідомлень); aлгоритм Facebook є втіленням її етики. У межах алгоритмічної етики, війна – це подарунок: адже це не що інше, як потужний інформаційний (вимірюваний у байтах) потік, який утримує користувача на сайті, це швидкий зріст кількості користувачів та зміцнення їхніх мережевих звязків. Facebook це ефективний куратор інформаційної війни та протистояння.
Світлана Матвієнко – дослідниця медіа (PhD з критичної теорії й теорії кіно та медіа, Університет Міссурі). Наразі завершує другий докторат з філософії технології та інформаційної теорії у Центрі дослідження теорії та критики в Western University (Канада), де вона викладає на факультеті інформації та медіа-досліджень. Вона є співредакторкою (разом із Полом Д. Міллером) книги The Imaginary App (MIT Press, 2014), збірки досліджень про мобільні аплікації та cloud computing. Її наукові інтереси включають паралельні історії кібернетики та психоаналізу, явище користувача-співучасника (complicit user) та медіа-археологію інформаційної війни.
October 27, 19:00 The School of Kyiv Kyiv Biennial 2015 Visual Culture Research Center 44 Hlybochytska str.
Lecture by Svitlana Matviyenko (University of Western Ontario)
Facebook and Wars in the Social Media
This talk looks at the concepts of ‘information war’ and ‘cyber-war’ in the context of Ukrainian events of the last two years – from Maidan to the war with Russia to investigate a possibility of modification of the notions and the phenomena they indicate to the extent of their complete fusion. This possibility is explored by focusing on the behaviour of the social network of Facebook as an assemblage where the human component, although certainly present, is far from being a dominant agency in comparison with the configurations of the physical infrastructure and the power of the algorithm.
Facebook, of course, has played a role in the process of coordinating the events of the Maidan. But Facebook is what it is – it’s a commercial company whose income depends on the labor of the user, and its main goal is to keep his/her attention. We will look at some of Facebook’s strategies, the analysis of which leads to a conclusion that Facebook’s “programmed sociality” presents it as the system of control, and first of all, control over the freedom of speech and access to information (i.e. news feed). Its algorithm embodies Facebook’s so-called ethics. But in terms of algorithmic ethics, a war is a gift: nothing is more helpful for keeping the informational flow and the production of data growing. Facebook is an effective curator of information wars and confrontations.